Stressfri i sommerferien

happyteenagerInden sommerferien kører de nybagte studenter rundt i gaderne og spreder glæde med musik, sang, råb og dytten.

Kan du huske hvordan det var, dengang du blev færdig med dit studie?

Måske følte du dig lettet, glad og fri? Måske havde du sommerfugle i maven, i forventningens spænding over det eventyr du havde foran dig, sommerferien og dit liv? Måske følte du dig lykkelig?

Og nu, senere i livet, oplever du så de samme følelser som dengang? Går du på sommerferie med den samme sitrende livsenergi?

Travlhed før sommerferien

De sidste uger op til sommerferien er for mange danskere, en tid med stort pres og travlhed. Måske kender du situationen med at have en masse opgaver på hånden, der skal afsluttes inden ferien.

Vi vil gerne nå det hele, så vi kan blive helt klar til at nyde den sommerferie, vi med længsel har set frem til og få et langt velfortjent hvil og en masse nærværende, glædesfyldte oplevelser sammen med de mennesker, vi elsker. Når presset og travlheden stiger, så følger stressen nemt med. Og desværre kan stress meget nemt snige sig med på sommerferien, hvis vi ikke tager vores forholdsregler. Og det er da ærgerligt at gå stresset på ferie og ikke få opfyldt sine ønsker om ferien.

powernapEffektiv afstresning

Når man er stresset, pumper adrenalin og kortisol ud i kroppen og sindet, man er i højeste alarmberedskab. Det kan være hensigtsmæssigt i bestemte situationer og på kort sigt. Men det er uhensigtmæssigt i overgangen til ferie. Man risikerer at bruge en stor del af sin ferie på at geare ned og blive afstresset, før man virkelig kan nyde sommerferien.

Stresshormoner kan forbrændes og det er en god ide at gøre netop det. En af de mest effektive måder er at gå en tur i rask tempo 30 minutter hver dag. Har du ikke 30 minutter, så gør det måske blot 10 minutter, det hjælper også. Men gør det hver dag op til din ferie.

Et andet effektivt, afstressende tip er at få sovet noget mere. Forlæng f.eks din søvn ved at gå tidligere i seng eller stå senere op hver dag. Men hold en fast sengetid hver dag. Det er individuelt ret forskelligt, hvor mange timer man har behov for at sove.

Du kan også kombinere din nattesøvn med at tage en “morfar” om eftermiddagen. 10 til 20 minutter mellem kl. 14 og 16 om eftermiddagen er det mest effektfulde, og det forringer ikke din nattesøvn.

Tilmeld dig Livstalent gratis online stresskursus!

[wysija_form id=”4″]

todolistStyr på opgaverne

Men hvad så med alle de arbejdsopgaver, der skal laves inden sommerferien, der stresser?

Gåturen og søvnen vil allerede i løbet af ganske få dage hjælpe dig til at få mere overskud, energi og overblik, så du kan få klaret dine opgaver hurtigt.

Men er opgaverne en væsentlig årsag til din stress, så får du her nogle tips til, hvordan du håndterer dine opgaver.

Lav en liste over alle de opgaver, du skal nå, inden du går på ferie. Skriv alle opgaver ned, også dem i din fritid.

Når du har skrevet alle opgaverne ned, vil du allerede føle dig mere lettet og knap så stresset. Gå nu til næste skridt, hvor du sorterer opgaverne i 4 kategorier:

  1. Opgaver inden ferien – opgaver du bliver nødt til at tage dig af og ikke kan udsætte.
  2. Uddelegerede opgaver – opgaver som andre kan hjælpe dig med at få klaret.
  3. Opgaver efter ferien – opgaver du godt kan udsætte til efter ferien.
  4. Pyt – opgaver som du faktisk godt kan droppe fordi de ikke er skal-opgaver.

Når du har lavet den første sortering af opgaverne, så gå listen igennem en gang til. Vurder om det er realistisk at nå, uden at du bliver for stresset. Er der stadig for meget arbejde, så tænk lige over, hvem det er, der stiller kravene?  Du vil formentlig kunne spare tid og kræfter på udførelsen af opgaverne, ved at tale med dem der stiller kravene.

Tal med chefen

feriefamilieEr det din chef, der stiller kravene, så kan du måske tale med din chef om at få hjælp til opgaverne eller helt at droppe dem. Vær realistisk og få præciseret, hvad og hvor meget du skal gøre ud af hver opgave.

Det kan være din chef på arbejdet, du skal tale med, men det kan også være en partner derhjemme, du skal tale med. Det kan også meget vel være din indre chef, du skal have en alvorlig snak med. Stil dig selv spørgsmålet; Hvor høje krav stiller jeg til mig selv om hvor perfekt en opgave skal være udført? Meget ofte kan mindre være godt nok.

Når du har talt med alle cheferne i dit liv og har lavet aftaler og har færdigskrevet din liste, så læg listen med opgaver, du skal efter sommerferien i en kuvert, som du først åbner på første arbejdsdag efter ferien. Læg den liste med opgaver, som du skal klare selv, foran dig.

Gå nu i gang med sidstnævnte liste og planlæg hvornår du udfører opgaverne. Når du udfører opgaverne, så nyd det hver gang du streger en opgave fra listen.

Inden længe har du en hel del til fælles med studenterne, der har afsluttet deres studie og kører festende rundt på gaderne. Krav og forventninger til dig er minimeret, og du har en eventyrlig sommerferie foran dig

Nu har du al den glæde og energi du har brug for at leve nærværende i nuet og måske opleve den mest fantastiske sommerferie i dit liv.

Ha’ en dejlig dag og go’ fornøjelse med at blive stressfri inden sommerferien!

Tag en stresstest!

Er du stresset? Find ud af dit stressniveau!  Tag en stresstest her på Livstalent.dk

Book en tid   I   Ring mig op   I   Kontakt